Visar inlägg med etikett my poem. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett my poem. Visa alla inlägg

måndag 30 juni 2014

Släpande fötter


Du går med tunga steg,
släpande, sövande,
orkar inte riktigt lyfta fötterna helt,

mockasinerna smeker golvet,
som löven i en promenad om hösten,

du suckar tungt,
trött i blicken,
orkar inte,
vill bara vila,
lyssnar,
tappar fokus,
tittar bort,
vill sova,

smälter bort som snön om våren,
kan du inte bara vara stark,
utan bära andra, bara dig,
isolering,
lugn,
tysthet,

monotont och långsamt,
en dag när tankar flyta långsamt
och allt blir still.

måndag 16 maj 2011

True in mind and heart

People wants to be seen,we want to be heard,
loved, 
cared for,
talked with pure heart.


We need to feel needed,
that we are someone special. 


Everyone can teach you something,
love is stronger,
life is much more fun and enjoyable,
with unknown friends and smile. 


Thank you all lovely people out there,
regardless age,
gender,
rural or urban,
you all are part of my 
experience of life,


and I will remember you.


You R loved,
I c U,
just as beautiful as U R, 


and you are fun to hang out with.


Intelligent,

smart,
beautiful,
pure in heart and mind.


True.
Here is for you.



torsdag 5 maj 2011

Porlande jungelvatten....

 
Förtrollande vattenfall,
får mig meditativt extatiskt.

Vackra kakaofrukt, 
skuggande lundar av höga guavaträd.

Små söta frukter av ananas
o porlande bäck.

Oaser av stenar, 
bildar stigar.

Fladdrande fjärilar
med hedniska mönster.

Vackra värld, 
som i en dröm.

~

torsdag 24 mars 2011

Amor a ti...

Despues tus lettera ayer, yo tengo solamente de palabras da Tracy Chapman....  

"Puedo abrazarte esta noche ....te amo "









....yo tengo muy amor para ti, extraño tanto, y  mi corazón duele....saludar me, y vamos a encontrar.....en sueno, en realita....

tisdag 8 mars 2011

Live to forget, love to live





Life is a trial, 

a game you have to live,

choices changing your path.





Live to let live,

Love to feel,

Forget,




memories,




enchance,



enchant,



care,



careless.








Be who you are,




learn to suffer,




with elegance so neat.





Tempting new corner,




Faces to pass,



caress,



be,



yours,




mine,


 







love.

söndag 30 januari 2011

Loved one





Her voice,



 
slumbering,



 
tender.



 
Enchanting me in her dreams.



 
I am a captive of her soft chant.



 
All my focus,



 
attention,




 
in her hands,



 
great one of the old.





Lovers love,





passion shared.





I am yours,





 
by heart and mind.



~


lördag 29 januari 2011

Hjortar



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


En ensam man.


Vandrar i tystnad. 


Ingen ser han.

Ingen bryr sig. 










Han vandrar som i en dröm.






Ljus är dagen.






Vackra är hjortarna.






Tyst, 


lugnt,







ett par meter bort,

tuggandes på sitt gräs


















Inne i sina tankar ser ingen honom.

Han ser inte hjortarna.

Hjortarna ser inte honom. 












Vandrar vidare mot sitt mål.





Upp för backen,





bort,




till skogen,



tystnaden, 





lugnet.











Kvar står hjortarna. 





Balanserande i backen.










De lystrar till ett fönster,





ser ingen,





böjer sig ner,







fridfullt,





fortsätter med sina grästuvor.







Hjortarna ser ingen. 

Ingen ser hjortarna.




Ingen utom jag.


Och ingen ser mig. 


Inte ens hjortarna. 







Men de finns.


Solen finns.





Jag finns.



Du finns.




Vi finns.








Vackra är dem.


Imponerande med sina horn.





De lystrar till ljudet av mitt fönster.







Öppnar,

tar en bild. 







Mannen är för länge sedan borta. 



Kvar står hjortarna,



och jag,





tisdag 18 januari 2011

Morgon i Skåne

Det är grått och rått i skåne.
Som ett riktigt novemberrusk.
Kallt är här.

Ljudet av myllans dova röster,
tränger svagt igenom tystnaden.

Ett tåg anländer till perrongen
och folk stömmar till.
Det är bråttom till Nils Poppe.
Han är ett pågatåg som ska ta pendlarna
vidare till Lund, Malmö och Köpenhamn.

Det är morgon i Hässleholm.

En knytpunkt för många individer,
men här en i mängden.

Resenär,
på väg till något.
Kanske på väg ifrån något.

Dimman lättar
och ljusa, sköra strålar
letar sig tappert fram.

Det värmer de väntandes.
Långsamt tänds ett hopp i ögonvrån,
lyser ett försiktigt och trevande leende sig fram.

Väntan blir lite lättare och artigheten lite skarpare.
Det är nästan, nästan en riktigt trevlig morgon.

Kaffet letar sig fram till näsborrarna,
tidningens blad vänds fundersamt.

Inne på tåget är det tyst.
Folk är trötta,
men det känns bra.
Solen har väckt våra slumrandes hjärtan.

Från högtalarna strömmar mjuka toner av enya...
only time...

Tåget puffar vidare längs öppna vidder
och små samhällen.

Det är en tidig morgon i Skåne.

lördag 1 januari 2011

Passio



iracundum,

gaudet,

multa scire,

semper novum trahit,





ubi perdidit iuvenem



sic verbum tuum.









iracundis



vulnero cor



facit dolor








based



somnia



music,



carminum










malum facit animam



indutum enim.










Quot vis credere



adeo ut non



volo.









Accipe rem.



Ne te somnia raptum,



Sed te virtus et usus



virtus passionis.




Edward Burne-Jones

tisdag 7 december 2010

Tindrande snöstjärna...

Som små diamanter,
skimrar o glänser det.

Vackra juveler,
unikt formade,
för varje enskild liten stjärna.

Lysande vita,

bekläder de marken,

en vinterdag i december.

Så fridfullt.

Tyst o stilla,

mäktar de sig in i märg o själ

på varje varelse som

obemärkt passerar förbi

en kyla som värmer

hungrandes hjärtan,

glädjer de törstandes leenden,

en bländande klar syn 

kristaller av is,

i djupet av en dag.

~

onsdag 1 december 2010

Scribbles from a conference...

Spelar ingen roll om man är 
från väst eller öst, 
ljus eller mörk,
vi vill alla förstå och 
skapa en bättre morgondag för 
den värld som vi lever i.
Både vad gäller naturen per se,
samt för de levandes organismer i den.
Våra kulturella bakgrunder skapar en
dynamisk perception för att förstå
och stärka de goda processer som 
faktiskt existerar och pågår.


Ödmjukhet mot vår överorganism,
samt för varandra. 



Scribbled in my notebook when attending this.

lördag 16 oktober 2010

ord som inte borde sägas

Beskt är ålderns sura andedräkt,
fränt och ruttet luktar du,
rädsla över det vita, ofrånkomliga täcke som på dig ska läggas.

Det är för sent.

Bittert smakar den tid som nu finns kvar.
Inget betyder längre det du är,
vem du var,
dina torra ord.

Det är för sent.

Minnena svider än hos många.

Ensam med din väg av manipulation,
ditt mål med varje handling,
val som gjorts utan kunskap om empati,

endast för att försäkra dig om status och existens,

förblir du kvar i trädans träsk.

din tillvaro ett tabubelagt ämne,

bortprioriterad i våra liv,

kvarglömd liksom barnets första tår,

en kall vind man undviker genom att vinkla paraplyet.





Bakom oss sveps dina fotspår stilla bort.

Jag är nu, du var då.

Lycka till och lev igen,

den klocka som tickar går ej att stanna.

Går ej längre att vrida upp.

Jag längtar tills tystnaden

sänker sin stillsamma ro över den oroliga själ du är.

Tystnad.






Jag vill leva med de levandes.

de äkta,





där inget längre är en

plastigt nedsmutsad, genomskinlig fasad,
som ständigt måste putsas,
men likväl är lika eländig och ful.







En påhittad värld är inte bra.
 Inte i längden.





Det är som det är.
Nu går jag med mitt folk.
Vänner att skratta, vara bekväm med.
Där jag är trygg att vara precis så som jag är,
och det är ok.





Så låt past time be past time,
och stå för de val du gjort genom de handlingar du utfört.
Tvinga inte in människor till en relation de inte vill ha.
Låt de vara. Låt de vara så fria som du har varit.
Det är det minsta som kan begäras.
Låt tystnad få vara tystnad,
liv få levas som det vill.
Sluta manipulera,
dramatisera
och kapitulera,

till den ruttnande hydda du kallar
ungdomlig,
men vi andra kallar glömska,
en villfarelse om ålder,
en undanträngning om att ditt liv
oundvikligt en dag inte längre kommer att vara.




Det är för sent.

~

måndag 13 september 2010

Simple as love

there are stains on my heart,
slowly falling,
burning,
like claws

I miss what have never been,
what will never be.

Accepting once more,
the complexity,
the simplicity.

Everything so suddenly clear,
imagine that it all is about love,
to be appreciated for who you are,
truly loved with everything you have been,
are, will become...

...and to feel safe and grow within that knowledge.

fredag 13 augusti 2010

Seaside

I love the smell of sea.
Salt, brisk, fresh 'n clear.

All my problems blow away.

I become reborn.




Centuries of stories.



But here,

calm 'n lively.




Puttrande åker skutan förbi.



Sono qui, sono calma.



Sto bene.
Vicino l'aqua.




Imagine that there are no people.

Just nature and me.

I feel love. Protected. Embedded.

A warm blanket. Cup of tea - a good book.


Watching, listening, absorbing, inhaling.

The moment of here and now.

söndag 8 augusti 2010

Hjärtats retsticka

Mitt hjärtas fröjd är en retsticka,
ändå andas jag ditt namn,
insuper varje bokstav,
ler vid tanken på vårt möte.

Så omsluter ditt väsen mitt.









Du säger något roligt.




Jag ler.



Du är fin.



Vill höra dig skratta.



Vill själa en kyss.

Rainy night

Regnet vräker ner.
Ljuset lyser upp hela himlen.
Efteråt kommer åskan.
I filmen jag ser åskar det också.

Det låter som ett vattenfall,
forsar fram i mörkret.
Nakna kroppar som dansar.

Frigörande.

Renande.

Skönt.

Imorgon kommer gräset att vara vått.
Skogen grönare.
Bäcken mer porlande.

Jag gillar regn.
Färskt,
kallt,
rent vatten.
Tappat från skyarna.
Tunga moln som löses upp.

Det mullrar igen.
Nånstans känns det tryggt,
mysigt.
Som ett starkt och stolt försvar,
talande, sövande, vaggande...

fredag 6 augusti 2010

Så många ord...

Så många ord.

Så mycket meningar,
allt i en enda fras.

Allt för en hands rörelse.

Ett ögonbryns höjning.

Munnens försynta dragning.

Så lite som behövs,

ryms i en enda fladdrande tanke.

Gestens talande språk.

En handling utan ord,
utan vokabulär.




Så mycket ord,



så mycket ord.



Där språket ej vill talas,
där handling väger tyngst,



tystnad värmer ömt.


Så mycket ord.



Så många meningar,


Där de egentligen är otillräckliga,

inte längre spelar någon roll.





Handens rörelse.

Leendets värme.



I en värld där varje ord vägs tungt.
inget utan orsak, inget utan mening sägs.


Men nu,

just nu,

så många ord.

söndag 1 augusti 2010

Längtan till balans och frid

du kommer upp,
vit som ett lakan i ansiktet,
blicken vild och ofokuserad,
du har inte sovit mycket,
orolig, rädd, skriker och slåss,

jag vill ringa till någon,
låsa in dig,
rädda mig och rädda henne.

Du är okontrollerbar.
Fastän jag bara vill få bort dig,
samlar jag kraft,
kramar om dig,
försöker övervinna mig själv,
ge kärlek.

Vet du inte menar illa,
att du är styrd av annan,
med hat och avundsjuka,
ensamhet.
En grund i att aldrig bli accepterad.
En längtan efter en kärleksfull mor,
någon som aldrig var där.

Vad vinner du på det här?,
undrar jag.
Kan du inte bara låta folk få vara?,
lev ditt liv i stillhet och tillfredställelse,
kan du inte älska, låt dig inte hata.
Låt det vara. Låt oss vara.


fredag 9 juli 2010

Polvese

Surr av syrsor,

cikadors höga läten,

musica ambivalente,

det är skymning,

musiken strömmar ut,

upplyst av aftonstjärna och lyktor,

svärmar myggor, ljudet är öronbedovande

viftar med min panamahatt

rosa pelargonier,

italiensk husmanskost,

solnedgång och yoga,

vatten får mig att andas igen.

Grazie la madre di natura.

torsdag 8 juli 2010

Respekt för sig själv och sin art

Att älska sig själv och sin nästa,
handlar mer än ett yttre välbefinnande.
Om allt ska göras med eftertanke,
krävs också ett belevat förhållningssätt.

Respekt inte bara för vad naturen ger,
utan även för allt levande,
inklusive sin egen art - människan.

Att leva med stil.